Introductie - Reisverslag uit Angeren, Nederland van Anne Meijer - WaarBenJij.nu Introductie - Reisverslag uit Angeren, Nederland van Anne Meijer - WaarBenJij.nu

Introductie

Door: Anne Meijer

Blijf op de hoogte en volg Anne

09 November 2012 | Nederland, Angeren

Over drie maanden is het zover! Onze reis naar Zuid-Afrika, ik kan niet wachten..

We hebben natuurlijk al wat voorbereiding gedaan, en al een aantal bijeenkomsten gehad met de mensen van het OBC die ook meegaan naar Zuid-Afrika. En twee weken geleden hebben we ook kennis gemaakt met de mensen van het Isendoorncollege. We kennen elkaar nog niet goed, maar dit gaat natuurlijk niet in een keer. Ook hebben we kennis gemaakt met de mensen van de HAN, ook hebben zij een geschiedenisles gegeven over Zuid-Afrika. Wat heel erg interessant was!

Natuurlijk heb ik van ter voren wat kennis op gedaan over Zuid-Afrika zelf. Om meer over Zuid-Afrika te weten te komen. Want ik ben heel erg benieuwd naar hoe het daar is!

Onze reis gaat naar Zuid-Afrika naar Genadedal, in de provincie West-Kaap. Genadendal is een klein dorpje en ligt in de gemeente Theewaterskloof. Dit is ongeveer twee uur rijden van Kaapstad.Van een kleine havenstad groeide Kaapstad uit tot de grootste stad van Zuid-Afrika. Dankzij de natuur en de ligging aan de voet van de beroemde Tafelberg, is Kaapstad een populaire internationale bestemming voor toeristen.

Zuid-Afrika is een republiek met drie verschillende hoofsteden.De drie hoofdsteden zijn Pretroia, Kaapstad en Bloemfontein. Pretoria is de bestuurlijke macht, Kaapstad de wetgevende macht en Bloemfontein de rechterlijke macht. De oppervlakte van heel Zuid-Afrika is 1.221.037 km2, hierop wonen ruim 51 miljoen mensen.

In Zuid-Afrika spreken de mensen 11 verschillende talen, er wordt voornamelijk Engels en Afrikaas gesproken. En Afrikaans lijkt soms heel erg op de Nederlandse taal! En wist je dat ongeveer 90/95 procent van de Afrikaanse woordenschat van Nederlandse oorsprong is? In Zuid-Afrika werd vroeg met de term 'Hollands' zowel Nederlands als Afrikaans bedoelt. Tot 1983 werden het Afrikaans en het Nederlands door de Grondwet van Zuid-Afrika als dezelfde taal beschouwd. Tegenwoordig is het een dochtertaal van het Nederlands.

Betekenis van de vlag van Zuid-Africa
Rood: staat voor het bloedvergiet (Boerentrek, Anglo-boeren oorlog, Apartheid)
Blauw: kleur van de 2 Oceanen die aan ZUid-Afrika grenzen (Atlantische en Indische Oceaan)
Groen: natuurbeheer
Wit: kleur van de hoop en diamant
Geel: goud, een natuurlijke bron van inkomsten voor Zuid-Afrika
Zwart: de meerderheid van de bevolking hebben een donkere huidskleur
De witte Y-vorm in de vlag staat voor de nieuwe democratie waarin er eenheid heerst.

Tot snel!